.jpg)
درس
گرفتن از قیام عاشورا یعنى گفتار و رفتار عاشورائیان را در زندگى فردى و
اجتماعى، الگو و اسوه قراردادن. در نهضت عاشورا با قهرمانان و الگوهایى
روبه رو هستیم كه با گفتار و رفتار خود حادثهاى بس بزرگ آفریدند، حادثهاى
كه مىتوان براى شیعه و مسلمانان بلكه همه جهانیان الگوى مناسب و كارآمدى
باشد. عبرت:
واژه عبرت» از ریشه عبور» و گذشتن از چیزى به چیز دیگر است. به اشگ چشم
عبره» گفته مىشود،[1] چون اشگ از چشم عبور مىكند. در تعبیر خواب نیز،
این واژه به كار رفته، چون انسان را از ظاهر به باطن منتقل مىكند. به همین
مناسبت به حوادثى كه به انسان پند دهد عبرت» گویند، چون انسان را به یك
سلسله تعالیم كلّى راهنمایى مىكند.[2] بنابراین،
عبرتآموزى یعنى از حال به گذشته رفتن و گذشته را بررسى و از آن پند گرفتن
است. عبرتآموزى از حادثه عاشورا به این معناست كه انسان همواره آن را
مورد مطالعه قرار داده و جامعه خود را با آن مقایسه كند تا بفهمد در چه حال
و وضعى قرار دارد، چه چیزى او را تهدید مىكند و چه چیزى براى او لازم
است. با این بیان، تفاوت اساسى بین درس و عبرت وجود
ندارد؛ چرا كه عبرتآموزى نوع دیگرى از درس است، امّا درس از راه
عبرتگیرى. با این توضیح كه ما در درسآموزى نقطههاى اوج و خوبىها را
مىبینیم و آنها را به عنوان اسوه و سرمشق معرفى مىكنیم. امّا در
عبرتآموزى، تنها به خوبىها و الگوهاى مثبت نگاه نمىكنیم بلكه بدىها و
زشتىها و نامردمىها را نیز مىبینیم و از آن به گونهاى دیگر درس
مىآموزیم. به گفته استاد شهید مطهرى: حادثه عاشورا دو صفحه دارد: سفید و
نورانى، تاریك و سیاه. صفحه سفید قهرمانانى چون امام حسین(ع) و قمر
بنىهاشم و صفحه سیاه قهرمانانى چون یزید، ابن زیاد و عمر سعد دارد. در بحث
عبرتها به صفحه سیاه و تاریك و جنایتهاى آنان نیز توجّه مى شود.
پی نوشتها:
[1]. امالى صدوق، ص1، مؤسسه اعلمى؛ ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، تصحیح و تعلیق على اكبر غفارى، ص123، مكتبة الصّدوق، تهران.
[2]. مجمع البحرین، ج2، ص1156؛ تفسیر نمونه، ج23، ص491.
منبع: كتاب درس ها و عبرت هاى عاشورا در عرصه رفتار ى، مؤلف: محمدصادق مزینانى
عدالت خواهی و ستم ستیزی ( اولین درس عاشورا )
تفاوت درس و عبرت
كه ,درس ,چون ,عاشورا ,انسان ,مىكند ,و عبرت ,درس و ,را به ,صفحه سیاه ,قهرمانانى چون
درباره این سایت